Elke ondernemer krijgt ermee te maken: productinformatie die up-to-date en altijd beschikbaar moet zijn. De klassieke streepjescode is in dat proces jarenlang de standaard geweest. Maar er komt verandering. De 2D-barcode doet zijn intrede en vraagt aandacht. Wat betekent dit voor bedrijven, consumenten en je dagelijkse praktijk?
De grenzen van de oude streepjescode
De traditionele streepjescode – EAN of UPC – bestaat al sinds de jaren zeventig. Tot nu toe was deze vooral bedoeld om producten snel te scannen bij de kassa. De code verwijst naar een productnummer. De rest van de productinformatie ligt elders opgeslagen, bijvoorbeeld in een centrale database. Dat werkt zolang alles goed verbonden is. Maar vandaag zijn productie en distributie complexer geworden en er zijn strengere eisen rondom transparantie en voedselveiligheid. Consumenten willen meer details; fabrikanten en handelaren hebben flexibele processen nodig.
Wat is een 2D-barcode?
Een 2D-barcode, zoals de QR-code of DataMatrix, werkt anders. Deze code slaat informatie zowel horizontaal als verticaal op. Daardoor past er veel meer data in een klein vierkantje op een etiket – van batchnummer tot houdbaarheidsdatum en van allergenen tot een link naar een complete handleiding. In de praktijk betekent dit dat je als producent of retailer direct veel meer informatie aan de klant kunt laten zien, zonder extra labels te plakken of systemen te koppelen. Een groeiende standaard hierbij is de GS1 Digital Link, waarmee producten door zowel scanners als browsers direct herkend kunnen worden.
Waarom komt deze ontwikkeling nu?
De wereldwijde standaardorganisatie achter barcodes – GS1 – heeft bepaald dat in 2027 de 2D-barcode breed inzetbaar moet zijn in de retail. Deze overgang, ook wel ‘Sunrise 2027’ genoemd, betekent dat bedrijven vanaf dat jaar voorbereid moeten zijn op etiketten met meer informatie. De stap levert winst op in traceerbaarheid, datakwaliteit en flexibiliteit. Retail, voeding, farmacie, cosmetica, elektronica en logistiek zijn sectoren die hier direct voordeel van hebben. Wil je meer weten over innovatie in verpakkingen, lees dan ook ons blog over prijspsychologie en de beleving van productwaarde.
Wat moet je als bedrijf doen?
De overstap vraagt aanpassing. Je moet etiketten opnieuw ontwerpen, printers en scanners upgraden en interne systemen voorbereiden op het verwerken van extra data. Dit klinkt als veel werk, maar het levert op termijn efficiëntie en duidelijkheid op. Zo kunnen logistieke bedrijven straks sneller controleren waar producten zich bevinden en kunnen consumenten met één scan altijd actuele productinformatie inzien. Ontwerp je binnenkort een nieuwe verpakking of breng je nieuwe producten op de markt? Dan is dit het moment om futureproof te werken. Kunnen je huidige printers en scanners deze codes al aan? Heb je voldoende ruimte op je etiket? Denk ook aan je website: integreer 2D-barcodes in je online processen, zoals retouren, klantenservice of productregistratie.
De verantwoordelijkheid voor data en betrouwbaarheid
Met meer informatie aan je code wordt het beheren van data belangrijker. Voor betrouwbare content is samenwerking met standaarden als de GS1 Digital Link en aandacht voor webtoegankelijkheid wenselijk. Ook moet duidelijk zijn wie gegevens beheert en of informatie actueel blijft. Kies je voor een dynamische QR-code (bijvoorbeeld via Trueqrcode), dan kun je de inhoud na publicatie aanpassen, maar moet je vooraf afspraken maken over verantwoordelijkheid en veiligheid.
Is de overstap voor iedereen nodig?
De kans is groot dat bedrijven in retail, productie, logistiek of gereguleerde sectoren op termijn over moeten. Werk je alleen B2B, of heb je geen verpakkingen die gescand worden? Dan is de urgentie minder groot, maar de ontwikkelingen kun je het best blijven volgen.
Wat zijn jouw volgende stappen?
- Inventariseer of je huidige etiketten en systemen geschikt zijn.
- Maak nieuw product- of labelontwerp direct 2D-ready.
- Bekijk hoe je extra productinformatie eenvoudig up-to-date houdt.
Heb je een vraag over de impact op je proces of wil je weten hoe je jouw productassortiment voorbereidt? Neem gerust contact met ons op. Ontdek wat ons team voor je kan betekenen op het gebied van SEO en productoptimalisatie of bekijk onze expertise op het vlak van branding. Lees voor nog meer inspiratie over innovatie en digitale strategie regelmatig onze kennisbank.